Jesteś w nowym mieście. Chcesz znaleźć dobrą restaurację. Chwytasz za telefon, googlujesz i po chwili masz do wyboru 4 różne miejsca. Co robisz? Niech zgadnę – zaczynasz czytać opinie, prawda? 5 gwiazdek? Idziemy!

Właśnie przekonał Cię social proof, czyli społeczny dowód słuszności. To potężne marketingowe narzędzie.

Jak działa social proof w przypadku gabinetu stomatologicznego?

Dziś właśnie o tym.

Czym jest social proof?

Termin pojawił się po raz pierwszy w 1984. Użył go Robert Cialdini w książce „Wpływ”. Cialdini wskazał dowód społeczny jako jedną z sześciu zasad skutecznej perswazji.

Koncepcja odwołuje się do znaczenia wpływu społecznego i tego, jak ludzie śledzą działania innych. Każdy z nas obserwuje, jak postępują osoby wokół nas. I wpływa to na decyzje, jakie podejmujemy.

Ludzie robią takie same rzeczy jak inni. A im nasze otoczenie jest do nas bardziej podobne, tym wpływ społeczny jest silniejszy.

Już widzisz, jak możesz to wykorzystać?

Możesz przekonać potencjalnych pacjentów do leczenia w Waszym gabinecie tylko dlatego, że inni robią to samo!

Dlaczego social proof jest taki ważny?

Niezależnie od tego, czy szukasz restauracji, nowego samochodu czy lekarza, lubisz wiedzieć, że dokonujesz właściwego wyboru.

Im więcej osób publikuje informacje o tym, jak bardzo podoba im się produkt i dzieli się swoimi wrażeniami, tym bardziej rośnie pewność, że Twoja decyzja jest dobra.

Nie bez powodu większość dużych marek używa social proof w swoich działaniach marketingowych. Statystyki z portalu Trust Pulse pokazują, że to naprawdę działa!

  • 83% ludzi ufa bardziej opiniom niż reklamom.
  • 72% badanych zgodziło się, że pozytywne recenzje zwiększają ich zaufanie do firmy.
  • Przeciętny konsument czyta 10 opinii innych osób przed podjęciem decyzji o zakupie.

Ludzie w naturalny sposób chcą kopiować działania innych i, stosując odpowiednią taktykę marketingową, możesz to wykorzystać.

Jakie są korzyści z social proof?

Pamiętasz, co napisałem wcześniej? Że najsilniej wpływa na nas nasze najbliższe otoczenie? To dlatego marki, chcą nas przekonać, że są blisko nas – znają nasze problemy i rozumieją nasze obawy. Takim markom chętniej uwierzymy, gdy będą zachwalać swoje usługi.

Co ma z tym wspólnego social proof?


Zapisz się TUTAJ na nasz darmowy newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki o tym jak zapełniać kalendarze, pozyskując i utrzymując pacjentów, jak rekrutować, delegować i zarządzać zespołem, jak ustalać rentowny cennik i budować dochodową praktykę. [LINK DO ZAPISU]


Social proof zwiększa autentyczność.

Dziś – gdy z każdej strony atakują nas reklamy – autentyczność jest niezwykle ważna dla marek. Recenzje tworzone przez użytkowników są postrzegane jako najbardziej autentyczne treści, jakie firma może wykorzystać do zaprezentowania swoich produktów czy usług.

Social proof budzi zaufanie.

Gdy w restauracji jest tłum, to znak, że tam jest pyszne jedzenie. Podobnie wiele pozytywnych recenzji i referencji na temat jakości usług zwiększa zaufanie do firmy. Skoro tak wielu ludziom się to podoba, to musi być dobrze, prawda?

Social proof tworzy więź emocjonalną.

Bardziej identyfikujemy się z treściami, które pochodzą od ludzi, którzy są do nas podobni. I może dentysta potrafi bezboleśnie leczyć zęby, ale szybciej uwierzymy znajomej Baśce, która po wizycie powie “Faktycznie – nie bolało!” niż zapewnieniom lekarza w reklamie.

Jakie rodzaje social proof możesz wykorzystać w gabinecie?

W marketingu stomatologicznym dowód społecznej słuszności może przybrać wiele form – recenzji, rekomendacji od obecnych pacjentów, wypowiedzi pacjentów w mediach społecznościowych.

Opinie:

  1. Opinie w sieci – idealnie, aby były zagnieżdżone na Waszej stronie internetowej. Jeśli prowadzisz ją na WordPressie, możesz użyć specjalnego widgetu albo wtyczki, które automatycznie pobierają dane np. z wizytówki Google, z Facebooka czy z portalu „Znany Lekarz”. Takie zewnętrzne elementy dodają autentyczności – to nie są opinie „na zamówienie”, które często budzą nieufność.
  2. Video opinie – mogą być nagrane nawet telefonem, zupełnie bezkosztowo. Zrobisz je w kilkanaście minut – jedna minuta na rozmowę z pacjentem i 10 minut na mini edycję i wrzucenie nagrania na stronę.

Co jeszcze?

  1. Case studies – czyli “historie sukcesu” Waszych pacjentów. Mogą to być zdjęcia “przed i po” leczeniu, ale idealnie, jeśli uda Ci się nagrać film przedstawiający przemianę pacjenta. W tym drugim przypadku dobrze jest już skorzystać z profesjonalnej ekipy filmowej.
  2. Treści generowane przez pacjentów – wystarczy np. post na Facebooku, w którym ktoś dziękuje nam za współpracę czy za to, że pomogliśmy wyleczyć jego dziecko. Potem udostępnij taki wpis na profilu gabinetu.
  3. Partnerzy – lokalne firmy, organizacje, instytucje (najlepiej charytatywne). Nawiąż z nimi współpracę, np. zgłoś się jako uczestnik na organizowane przez nich wydarzenie (pomoc w organizacji, doradztwo, prelekcja). W zamian za to poproś o podziękowanie i umieść je na Waszej stronie.
  4. Influencerzy – znowu najlepiej o zasięgu lokalnym. Jeżeli leczą się w Waszym gabinecie, niech powiedzą dwa słowa o Waszej współpracy i wyjaśnią, dlaczego wybrali akurat Wasz gabinet. Dobrze, aby wrzucili posty i stories z rekomendacją na swoich social mediach. Uwaga! Nie potrzebujesz celebrytów z pierwszych stron gazet. Oni mogą wywołać efekt odwrotny do zamierzonego. Pacjenci mogą pomyśleć, że jak celebryta leczy się w Waszym gabinecie, to dla zwykłego Kowalskiego będzie na pewno za drogo.

A może tak pójść do gazet?:))

  1. Prasa branżowa – możesz poinformować wszystkie lokalne portale i gazety, że jeżeli potrzebują porady eksperckiej, to mogą się do Ciebie zgłosić. Potem umieszczasz u siebie przedruk z artykułu i logotypy tych gazet czy portali.
  2. Integracje i współpraca – jeżeli współpracujesz z lokalnym szpitalem, lekarzami innych specjalności albo z centrum diagnostycznym, to też o tym napisz. Szczególnie jeśli powoduje to jakieś ułatwienie dla pacjentów.
  3. Podaj liczby – np. ilu pacjentom pomogliście odzyskać nowe uśmiechy, ile aparatów założyliście, ile implantów wkręciliście itp. Zwłaszcza gdy pracujecie już od kilkunastu lat, liczby mogą być imponujące. Pochwalcie się tym :))

Na koniec jeszcze jedna bardzo ważna uwaga – wszystkie dowody społecznej słuszności trzeba na bieżąco aktualizować. Dlatego cały czas rozwijajcie Waszą kolekcję rekomendacji od zadowolonych pacjentów.

Dzięki, że poświęcasz czas, żeby wgryzać się w moje artykuły. Duży uśmiech ode mnie :))

I wiesz, odpisz, napisz, że ten artykuł bardzo Ci się podobał. Wykorzystam to jako social proof 😉

Miłego dnia!

Arek „rekomendujący” Buziewicz

Znajdziesz mnie również tutaj:

Facebook – https://www.facebook.com/wartosciowy.gabinet

Instagram: https://www.instagram.com/wartosciowy.gabinet/

Albo zapisz się na newsletter: https://wartosciowygabinet.pl/newsletter/

Arek Buziewicz

Zobacz wszystkie posty

dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Arek Buziewicz