Mój pierwszy gabinet stomatologiczny powstał nie w Polsce, a w Anglii. Tam też zaczęliśmy pracować nad turystyką medyczną, o której pewnego dnia na pewno opowiem na tym blogu. Przed otwarciem gabinetu pracowałem przez pewien czas w dużej firmie. Podczas tej pracy nabyłem akcje tej firmy i mam teraz przed sobą certyfikat potwierdzający moje posiadanie kilkudziesięciu akcji. Dlaczego o tym wspominam? Otóż chciałbym dzisiaj krótko porozmawiać o wartości naszej firmy, wartości naszego gabinetu stomatologicznego. 

Wartość firmy/gabinetu stomatologicznego

Tak jak firma, w której pracowałem, zdołała zbudować swoją wartość i zadebiutować na giełdzie, tak samo każdy gabinet stomatologiczny ma możliwość kreowania swojej wartości. To nie dotyczy jedynie majątku w postaci sprzętu, ale również liczby pacjentów, długości istnienia marki na rynku oraz rozpoznawalności i renomy. Wszystko to przekłada się na kondycję finansową gabinetu.

Coś kontrowersyjnego

Uważam, że warto budować gabinet stomatologiczny z myślą o przyszłej sprzedaży, nawet jeśli nie planujesz jej ostatecznie dokonać. Niesie to za sobą wiele korzyści. Jednym z głównych plusów jest to, że firma stomatologiczna może funkcjonować także pod Twoją nieobecność. Twoja firma, oparta na wypracowanych procesach i procedurach, nadal będzie działać. Czasami nawet lepiej niż wtedy, gdy jesteś na miejscu :))


Zapisz się TUTAJ na nasz darmowy newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki o tym jak zapełniać kalendarze, pozyskując i utrzymując pacjentów, jak rekrutować, delegować i zarządzać zespołem, jak ustalać rentowny cennik i budować dochodową praktykę. [LINK DO ZAPISU]


Opowiem Ci historię

Kilka lat temu, podczas rodzinnych wakacji, mój wspólnikWojtek Fąferko, z którym razem budowaliśmy Dentim Clinic w Katowicach, miał wypadek. Upadł na rowerze i złamał sobie kość udową. Warto podkreślić, że Wojtek był kluczowym członkiem zespołu – głównym implantologiem i osobą odpowiedzialną za konsultacje z pacjentami. Jednak nie byłem sam w zarządzaniu kliniką. Kilka lat wcześniej zaczęliśmy wprowadzać nowych lekarzy do procesu konsultacji i implantologii, aby przygotować się na ewentualności takie jak ta.

Procesy nade wszystko

Pacjenci zostali szybko poinformowani o incydencie i mieli możliwość wyboru – czy chcą czekać kilka miesięcy na powrót Wojtka, czy też przenieść się do innego lekarza. Podobnie postąpiliśmy z pacjentami, którzy byli już umówieni na konsultacje. Przydzieliliśmy ich automatycznie do innych lekarzy, którzy brali udział w konsultacjach. To wszystko było możliwe dzięki uprzedniej organizacji i zdefiniowaniu procesów w naszej klinice. Dzięki temu firma nie podupadła i nie napotkaliśmy większych trudności finansowych. Wręcz przeciwnie, rozwijaliśmy się bardzo dobrze. Często widzę sytuacje, gdzie właściciel stomatolog jest jedynym napędem firmy. Jeżeli właściciel jest nieobecny przez kilka miesięcy z powodu choroby, istnieje duże ryzyko, że gabinet będzie borykał się z poważnymi problemami

Procesy i procedury w gabinecie

Na jakie procedury warto zwrócić uwagę i jakie procesy warto systematyzować? Oto kilka rekomendacji. Zalecam poukładanie kwestii związanych z urlopami i grafikami lekarzy, aby stały się bardziej ustalone i przewidywalne. Dzięki temu firma może funkcjonować płynnie nawet podczas okresów urlopowych. Ważne jest również wprowadzenie standardów dotyczących rejestracji, takich jak metody obsługi pacjentów zarówno bezpośrednio, jak i telefonicznie oraz ustalenie standardów pracy asystentek w gabinecie. Możemy również próbować ustandaryzować proces follow-upu z pacjentami po konsultacjach oraz ustalić zasady dotyczące udzielania rabatów – czy je dajemy, w jakich sytuacjach i jakiej wielkości.

Na co zwrócić uwagę przy sprzedaży gabinetu?

Przede wszystkim istotne jest uniezależnienie się od właściciela, czyli zapewnienie funkcjonowania firmowych procesów niezależnie od jednostki. Ponadto, należy zwrócić uwagę na aspekty finansowe, takie jak EBITDA i przepływy finansowe (cash flow). EBITDA oznacza zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją, a jest to informacja księgowa, którą można uzyskać od biura księgowego. Drugim ważnym elementem jest sprawdzenie przepływów finansowych, czyli ile pieniędzy wpływa na konto i ile z nich zostaje.

Jak wycenić swój gabinet?

Istnieje kilka metod, które można zastosować przy wycenie przedsiębiorstw. Jedną z nich jest metoda majątkowa, która skupia się na wartości majątku firmy, takiego jak nieruchomości i sprzęt. Jest to często stosowane przy wycenach firm produkcyjnych. Kolejną metodą jest wycena porównawcza, gdzie analizujemy ceny sprzedaży podobnych firm w tej samej branży lub o podobnej skali. Jest to popularna metoda przy wycenach spółek giełdowych. Trzecią metodą jest podejście dochodowe, gdzie uwzględniamy zyski, takie jak EBITDA. Oceniamy perspektywy przyszłych dochodów i korzystamy z mnożnika EBITDA. W zależności od obecnej kondycji rynku i perspektyw rozwoju gabinetu, inwestor zewnętrzny może przyjąć różne mnożniki, na przykład x3, x5, x9. Im bardziej dochodowa firma i im większe perspektywy rozwoju, tym większego mnożnika można oczekiwać. Wycena gabinetu jest procesem złożonym, który wymaga uwzględnienia wielu czynników i najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów w tej dziedzinie.

Jak podnieść wartość gabinetu?

Istnieją dwie główne metody, które możesz zastosować: kontrola wydatków i zwiększenie przychodów, przy jednoczesnym wykorzystaniu posiadanych zasobów, takich jak budynek, sprzęt i zespół.

Jeśli chodzi o kontrolę wydatków, warto uszczelnić procesy, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów. Jednak nie powinno się skupiać na ekstremalnym cięciu kosztów, ponieważ istnieje pewne minimum, które musisz utrzymać. Koszty można obniżyć tylko do pewnego poziomu, ale przychody nie mają takiego ograniczenia. Zależy od ciebie i twojego zespołu, ile pacjentów przyjmujecie, jakie zabiegi wykonujecie i ile godzin pracujecie.

Jeżeli obecne wydatki są uzasadnione, nie ma potrzeby szukać oszczędności na siłę. Chcemy, aby koszty nie rosły w sposób proporcjonalny do wzrostu przychodów, a trzymały się na podobnym poziomie.

Jak zwiększać przychody w gabinecie?

Moja pierwsza propozycja dotyczy analizy grafików i zapełnienia kalendarzy. Jeśli wasze godziny pracy to np. od 8:00 do 20:00, a lekarz pracuje tylko od 11:00 do 17:00, to przed i po jego zmianie mamy puste godziny. W związku z tym sugeruję wprowadzenie zmiany porannej i popołudniowej, gdzie jeden lekarz pracuje do 14:00, a drugi od 14:00 do 20:00. To pozwoli lepiej wykorzystać dostępne godziny i zwiększyć przychody.

Kolejną sugestią jest przeanalizowanie wykonywanych zabiegów. Być może istnieją takie, które sprawiają wam większą satysfakcję i lubicie je wykonywać. Może macie pacjentów, których leczenie sprawia wam radość, zwłaszcza jeśli dotyczy konkretnej dziedziny stomatologii. Jeśli do tego są to zabiegi o wysokiej marży, to skoncentrowanie się na nich przyniesie nie tylko większe przychody, ale także poprawi rentowność gabinetu.

Trzecim przykładem, jak można zwiększyć przychody, jest pozyskiwanie nowych pacjentów. Może to być poprzez reklamę, pozyskiwanie pacjentów spoza gabinetu lub rekomendacje od obecnych pacjentów. Budowanie większej bazy klientów przekłada się na większe przychody i rozwój gabinetu.

Czwartą radą, którą chciałbym podzielić się dzisiaj, jest system follow-up. Polega on na regularnym kontakcie z pacjentami, którzy nie ukończyli planu leczenia lub gdzieś w trakcie zgubili się. Dbanie o utrzymanie kontaktu z nimi może zachęcić ich do powrotu i kontynuowania leczenia, co wpływa na wzrost przychodów.

Warto budować gabinet z myślą o jego sprzedaży.

Pamiętaj, że informacje o nowych filmach dostaje każdy subskrybent kanału na You Tube:   / @wartosciowygabinet  

Znajdziesz mnie również tutaj:

Facebook – https://www.facebook.com/wartosciowy.gabinet

Instagram: https://www.instagram.com/wartosciowy.gabinet/

Albo zapisz się na newsletter: https://wartosciowygabinet.pl/newsletter/

Arek Buziewicz

Zobacz wszystkie posty

dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Arek Buziewicz