Wstęp

Pewnie wiesz już, że mój pierwszy gabinet stomatologiczny nie był w Polsce, ale… tutaj. To znaczy w Anglii:) Tam założyliśmy nasz pierwszy gabinet stomatologiczny i tam też zaczęliśmy pracować nad turystyką medyczną, o której pewnego dnia na pewno opowiem na tym blogu. Dlaczego wspominam o Anglii? Za chwilę o tym opowiem, ale najpierw chcę wspomnieć, że przed otwarciem pierwszego gabinetu pracowałem przez pewien czas w dużej firmie. Podczas tej pracy nabyłem akcje tej firmy i teraz trzymam w rękach certyfikat potwierdzający moje posiadanie kilkudziesięciu akcji. To właśnie wyciągnąłem z koperty chwilę temu. Dlaczego o tym wspominam? Otóż chciałbym dzisiaj krótko porozmawiać o wartości naszej firmy, wartości naszego gabinetu stomatologicznego. 

Wartość firmy/gabinetu stomatologicznego

Tak jak firma, w której pracowałem, zdołała zbudować swoją wartość i zadebiutować na giełdzie, tak samo każdy gabinet stomatologiczny ma możliwość kreowania swojej wartości. To nie dotyczy jedynie majątku w postaci sprzętu stomatologicznego, ale również liczby pacjentów, długości istnienia marki na rynku oraz zdolności do budowania rozpoznawalności. Oczywiście, wszystko to przekłada się na kondycję finansową gabinetu.

Coś kontrowersyjnego

Uważam, że warto budować gabinet stomatologiczny z myślą o przyszłej sprzedaży, nawet jeśli nie planujesz jej ostatecznie dokonać. Tworzenie go z perspektywą końcowego zbycia ma wiele korzyści. Jednym z głównych plusów takiego podejścia jest to, że firma stomatologiczna może funkcjonować nawet wtedy, gdy nie jesteś osobiście obecny w pracy. Na przykład, gdy jesteś na urlopie lub chorobowym. Fizycznie może nie być ciebie w gabinecie, ale twoja firma, oparta na wypracowanych procesach i procedurach, nadal może działać. Czasami nawet lepiej niż wtedy, gdy jesteś osobiście zaangażowany.


Zapisz się TUTAJ na nasz darmowy newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki o tym jak zapełniać kalendarze, pozyskując i utrzymując pacjentów, jak rekrutować, delegować i zarządzać zespołem, jak ustalać rentowny cennik i budować dochodową praktykę. [LINK DO ZAPISU]


Opowiem Ci historię

Chciałbym przedstawić krótką historię, która ilustruje tę kwestię. Kilka lat temu, podczas rodzinnych wakacji, mój wspólnik – Wojtek Fąferko, z którym razem budowaliśmy Dentim Clinic w Katowicach, miał wypadek. Wojtek niefortunnie upadł na rowerze i złamał sobie kość udową. Warto podkreślić, że Wojtek był kluczowym członkiem zespołu – głównym implantologiem i osobą odpowiedzialną za konsultacje z pacjentami. Jednak nie byłem sam w zarządzaniu kliniką. Kilka lat wcześniej zaczęliśmy wprowadzać nowych lekarzy do procesu konsultacji i implantologii, aby przygotować się na ewentualności takie jak ta.

Procesy przed wszystkim

Oczywiście, to nie tylko kwestia lekarzy, ale także procesów w klinice, w tym rejestracji. Podczas tych wakacji skontaktowałem się z naszym menadżerem oraz chirurgami i w ciągu 10 minut mieliśmy wszystko załatwione. Pacjenci zostali szybko poinformowani o incydencie i mieli możliwość wyboru – czy chcą czekać kilka miesięcy na powrót Wojtka, czy też przenieść się do innego lekarza. Podobnie postąpiliśmy z pacjentami, którzy byli już umówieni na konsultacje. Przydzieliliśmy ich automatycznie do innych lekarzy, którzy brali udział w konsultacjach. To wszystko było możliwe dzięki uprzedniej organizacji i zdefiniowaniu procesów w naszej klinice. Dzięki temu firma nie podupadła i nie napotkaliśmy większych trudności finansowych. Wręcz przeciwnie, rozwijaliśmy się bardzo dobrze, nawet w nieobecność Wojtka. Chcę to podkreślić, ponieważ często widzę sytuacje, gdzie właściciel stomatolog jest jedynym napędem firmy. Jeżeli właściciel jest nieobecny przez kilka miesięcy z powodu choroby, istnieje duże ryzyko, że gabinet będzie borykał się z poważnymi problemami, a może nawet upadnie.

Jak możesz zabezpieczyć gabinet na przyszłość

Jak możesz zadbać o zabezpieczenie przyszłości swojego gabinetu? Jednym ze sposobów jest rozpoczęcie notowania codziennych czynności na poszczególnych stanowiskach, niezależnie czy to rejestracja, lekarz czy asystentka. Ważne jest, aby zarówno ty, jak i twój zespół zaczęli rejestrować wszystkie elementy, które mają miejsce w waszym codziennym funkcjonowaniu. Stopniowo te codzienne czynności staną się uporządkowanym procesem lub procedurą.

Procesy i procedury w gabinecie

Na jakie procedury warto zwrócić uwagę i jakie procesy warto systematyzować? Oto kilka rekomendacji. Zalecam poukładanie kwestii związanych z urlopami i grafikami lekarzy, aby stały się bardziej ustalone i przewidywalne elementy. Dzięki temu firma może funkcjonować płynnie nawet podczas okresów urlopowych, zamiast nagle znaleźć się bez lekarzy. Ważne jest również wprowadzenie standardów dotyczących rejestracji, takich jak metody obsługi pacjentów zarówno bezpośrednio, jak i telefonicznie, oraz ustalenie standardów pracy asystentek w gabinecie, na przykład za pomocą metody 5S. Opisanie procesu zamawiania materiałów i współpracy z laboratoriami jest również istotne. Określenie średniego czasu realizacji prac praktycznych po złożeniu zamówienia w laboratorium może być przydatne. Możemy również próbować ustandaryzować proces follow-upu z pacjentami po konsultacjach oraz ustalić zasady dotyczące udzielania rabatów, takie jak wysokość rabatu i sytuacje, w których jest on udzielany.

Na co zwrócić uwagę przy sprzedaży gabinetu

Co warto wziąć pod uwagę, gdy myślisz o sprzedaży swojego gabinetu? Przede wszystkim istotne jest uniezależnienie się od właściciela, czyli zapewnienie funkcjonowania firmowych procesów niezależnie od jednostki. Ponadto, należy zwrócić uwagę na aspekty finansowe, takie jak EBITDA i przepływy finansowe (cash flow). EBITDA oznacza zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją, a jest to informacja księgowa, którą można uzyskać od biura księgowego. Drugim ważnym elementem jest sprawdzenie przepływów finansowych, czyli ile środków pieniężnych wpływa na konto i ile z nich pozostaje. Istotne jest, aby firma miała odpowiednią płynność finansową.

Jak wycenić swój gabinet

Jak wycenić swój gabinet stomatologiczny? Istnieje kilka metod, które można zastosować przy wycenie przedsiębiorstw. Jedną z nich jest metoda majątkowa, która skupia się na wartości majątku firmy, takiego jak nieruchomości i sprzęt. Jest to często stosowane przy wycenach firm produkcyjnych. Kolejną metodą jest wycena porównawcza, gdzie analizujemy ceny sprzedaży podobnych firm w tej samej branży lub o podobnej skali. Jest to popularna metoda przy wycenach spółek giełdowych. Trzecią metodą jest podejście dochodowe, gdzie uwzględniamy zyski, takie jak EBITDA. Oceniamy perspektywy przyszłych dochodów i korzystamy z mnożnika EBITDA. W zależności od obecnej kondycji rynku i perspektyw rozwoju gabinetu, inwestor zewnętrzny może przyjąć różne mnożniki, na przykład x3, x5, x9. Im bardziej dochodowa firma w chwili obecnej i im większe perspektywy rozwoju, tym większy mnożnik można oczekiwać. Wycena gabinetu stomatologicznego jest procesem złożonym, który wymaga uwzględnienia wielu czynników i najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów w tej dziedzinie.

Jak podnieść wartość gabinetu

Jeśli myślisz o przyszłej sprzedaży swojego gabinetu stomatologicznego lub chcesz zwiększyć jego wartość dla przyszłych właścicieli, to istnieje kilka sposobów, aby to osiągnąć. Kluczowym wskaźnikiem finansowym, na którym warto się skupić, jest EBITDA. Istnieją dwie główne metody, które możesz zastosować: kontrola wydatków i zwiększenie przychodów, przy jednoczesnym wykorzystaniu posiadanych zasobów, takich jak budynek, sprzęt i zespół.

Jeśli chodzi o kontrolę wydatków, warto uszczelnić procesy, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów. Jednak nie powinno się skupiać na ekstremalnym cięciu kosztów, ponieważ istnieje pewne minimum, które musisz utrzymać. Koszty można obniżyć tylko do pewnego poziomu, ale przychody nie mają takiego ograniczenia. Zależy od ciebie i twojego zespołu, ile pacjentów przyjmujecie, jakie zabiegi wykonujecie i ile godzin pracujecie. Dlatego łatwiej jest zwiększać przychody niż obniżać koszty.

Ważne jest, aby ustabilizować koszty na określonym poziomie. Jeżeli obecne wydatki są uzasadnione, nie ma potrzeby szukać oszczędności na siłę. Natomiast skupienie się na wzroście przychodów jest kluczowe. Chcemy, aby koszty nie rosły w sposób proporcjonalny do wzrostu przychodów, ale aby się ustabilizowały na odpowiednim, uzasadnionym poziomie. Dlatego warto skupić się na strategii zwiększania przychodów, jednocześnie kontrolując wydatki, aby utrzymać równowagę i zwiększyć wartość swojego gabinetu stomatologicznego.

Jak zwiększać przychody w gabinecie

Mam kilka rekomendacji, które mogą ci pomóc w tym zakresie. 

Moja pierwsza propozycja dotyczy analizy grafików i zapełnienia kalendarzy. Jeśli wasze godziny pracy to np. od 8:00 do 20:00, a lekarz pracuje tylko od 11:00 do 17:00, to przed i po jego zmianie mamy puste godziny. Oznacza to, że trudno jest zaplanować pacjentów na te fragmenty czasu. W związku z tym sugestią jest wprowadzenie zmiany porannej i popołudniowej, gdzie jeden lekarz pracuje do 14:00, a drugi od 14:00 do 20:00. To pozwoli lepiej wykorzystać dostępne godziny i zwiększyć przychody.

Kolejną sugestią jest przeanalizowanie wykonywanych zabiegów. Być może istnieją takie, które sprawiają wam większą satysfakcję i lubicie je wykonywać. Może macie pacjentów, których leczenie sprawia wam radość, zwłaszcza jeśli dotyczy konkretnej dziedziny stomatologii. Jeśli do tego są to zabiegi o wysokiej marży, to skoncentrowanie się na nich przyniesie nie tylko większe przychody, ale także poprawi rentowność gabinetu.

Trzecim przykładem, jak można zwiększyć przychody, jest pozyskiwanie nowych pacjentów. Może to być poprzez reklamę, pozyskiwanie pacjentów spoza gabinetu lub rekomendacje od obecnych pacjentów. Budowanie większej bazy klientów przekłada się na większe przychody i rozwój gabinetu.

Czwartą radą, którą chciałbym podzielić się dzisiaj, jest system follow-up. Polega on na regularnym kontakcie z pacjentami, którzy nie ukończyli planu leczenia lub gdzieś w trakcie zgubili się. Dbanie o utrzymanie kontaktu z nimi może zachęcić ich do powrotu i kontynuowania leczenia, co wpływa na wzrost przychodów.

Warto budować gabinet z myślą o jego sprzedaży.

Pamiętaj, że informacje o nowych filmach dostaje każdy subskrybent kanału na You Tube:   / @wartosciowygabinet  

Znajdziesz mnie również tutaj:

Facebook – https://www.facebook.com/wartosciowy.gabinet

Instagram: https://www.instagram.com/wartosciowy.gabinet/

Albo zapisz się na newsletter: https://wartosciowygabinet.pl/newsletter/

Arek Buziewicz

Zobacz wszystkie posty

dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Arek Buziewicz